Lista ćwiczeń i eksperymentów wchodzących w skład projektu Earth Learning Idea (ELI), należących do kategorii Bogactwa naturalne (ang. Resources and Environment).
Każde ćwiczenie dostępne jest w postaci pliku PDF. Dodatkowo pod tytułami umieszczone są odnośniki do polskojęzycznych materiałów internetowych, które mogą posłużyć jako uzupełnienie eksperymentów.
Szybkie linki:
Bogactwa naturalne
Modelowanie skał: Co jest ukryte w ich wnętrzu – i dlaczego?
(oryg. Modelling for rocks: What’s hidden inside – and why?)
Plik PDF z ćwiczeniem
Badanie przepuszczalności skał: w jaki sposób umożliwiają one przepływ wody, ropy naftowej i gazu ziemnego.
W pułapce: Dlaczego ropa i gaz nie mogą uciec ze swojego podziemnego więzienia?
(oryg. Trapped! Why can’t oil and gas escape from their underground prison?)
Plik PDF z ćwiczeniem
Ćwiczenie pokazuje, w jaki sposób ropa naftowa i gaz ziemny są uwięzione w skałach zbiornikowych pod powierzchnią ziemi.
Zrób własne złoże ropy naftowej i gazu ziemnego
(oryg. Make your own oil and gas reservoir)
Plik PDF z ćwiczeniem
W jaki sposób ropa naftowa i gaz ziemny wędrują przez skały?
Dodatkowe materiały:
- Obszerny, polskojęzyczny dokument przedstawiający zagadnienia związane z powstawaniem złóż ropy naftowej i gazu ziemnego
Bogactwo w rzece
(oryg. Riches in the river)
Plik PDF z ćwiczeniem
Zbadaj, w jaki sposób cenne rudy metali mogą ulec koncentracji w osadach rzecznych.
Dodatkowe materiały:
- Powstawanie złóż rozsypiskowych, w tym pochodzenia rzecznego
Poszukiwacze złota
(oryg. Gold prospectors)
Plik PDF z ćwiczeniem
Pokaz płukania osadów rzecznych w poszukiwaniu “złota”.
Od deszczu do źródła: woda spod ziemi
(oryg. From rain to spring: water from the ground)
Plik PDF z ćwiczeniem
Pokaż, w jaki sposób deszcz zasila wody podziemne płynące pod powierzchnią gruntu, a następnie wypływające w źródłach.
„Woda, woda wszędzie, ale ani kropli wody do picia”
(oryg. ‘Water, water everywhere but not a drop to drink’)
Plik PDF z ćwiczeniem
W jaki sposób oczyścić brudną wodę tak, by nadawała się do picia?
Studnia: Konstruujemy działający model studni
(oryg. Well, well, well!)
Plik PDF z ćwiczeniem
Opis dwóch modeli pozwalających na uzmysłowienie sobie, skąd bierze się woda w studni.
Dlaczego Morze Martwe jest „martwe”?
(oryg. Why is the Dead Sea dead?)
Plik PDF z ćwiczeniem
Mierzymy zasolenie i dowiadujemy się, dlaczego w silnie zasolonej wodzie trudno jest pływać, ale można łatwo się na niej unosić.