Zajęcia dla młodych miłośników dinozaurów, minerałów, skamielin
Warsztaty przyrodnicze organizowane w przedszkolach i szkołach
Tematy warsztatów
Znajomi dinozaurów
Warsztaty dla małych miłośników wielkich gadów – oglądanie i badanie prawdziwych skamielin zwierząt, które żyły w czasach dinozaurów
W pracowni jubilera
Uczestnicy warsztatu samodzielnie badają najbardziej znane kamienie ozdobne, uczą się ich rozpoznawania, a także poznają historię stojącą za powstaniem każdego z nich
Skarby Ziemi
Podczas tych warsztatów dzieci i młodzież poznają i badają surowce naturalne, minerały i kopaliny, bez których nasza cywilizacja nie mogłaby istnieć
Świat skał i minerałów
Przyspieszony kurs rozpoznawania najważniejszych polskich skał i minerałów
Linia życia
Wędrówka w czasie do odległej przeszłości geologicznej – uczestnicy poznają dzieje Ziemi badając prawdziwe skamieliny
Zajęcia trwają 60 minut. Na życzenie placówki zapraszającej możliwe jest ich skrócenie do godziny lekcyjnej (45 minut).
Sugerowana liczba uczestników pojedynczych zajęć – 15 osób
Maksymalna możliwa liczba uczestników – 25 osób.
Wszyscy uczestnicy zajęć pracują samodzielnie lub w parach. Dlatego przeprowadzenie zajęć w liczniejszych grupach nie jest możliwe.
Prosimy, by w przypadku kilku godzin zajęć warsztaty odbywały się w jednej sali, aby ułatwić przygotowywanie okazów oraz stanowisk pracy.
Co nas wyróżnia?
Dostosowanie treści do zainteresowań dzieci
Zajęcia uczą samodzielnego zdobywania wiedzy oraz kształcą kompetencje naukowo-techniczne, odwołując się do zagadnień uwielbianych przez dzieci: dinozaurów, skamieniałości, prehistorii, minerałów i kamieni szlachetnych. To jedyna okazja, by dotknąć i na własną rękę zbadać eksponaty oglądane zazwyczaj przez muzealną szybę. Zajęcia spodobają się zwłaszcza dzieciom, które interesują się:
- minerałami i skamieniałościami,
- dinozaurami i historią Ziemi,
- przyrodą.
Autorskie scenariusze zajęć
Warsztaty stanowią unikalną okazję obejrzenia warsztatu pracy badacza. Wszystkie informacje przekazywane podczas zajęć są troskliwie sprawdzone pod kątem ich poprawności merytorycznej. Scenariusze zajęć zostały przygotowane przez:
- paleontologa, doktora nauk o Ziemi, twórcy i redaktora serwisu Żywa Planeta – jednego z największych źródeł wiedzy o Ziemi w polskim Internecie (Paweł Wolniewicz)
- metodyka z zakresu użycia gier w edukacji oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (Weronika Górska-Wolniewicz).
Nauczanie to pasja Weroniki. Ziemia, jej historia i paleontologia to pasja Pawła. Razem tworzymy zgrany tandem, ucząc się i bawiąc wspólnie z dziećmi.
Dodatkowe materiały
Nie zostawiamy nauczycieli i wychowawców samych sobie. Przed i po zajęciach doradzamy, w jaki sposób można rozwijać dalej zainteresowania dzieci oraz odpowiadamy na ich pytania. Pomagamy oznaczać kolekcje skał i skamieniałości w szkołach. Dajemy dostęp do dodatkowych materiałów edukacyjnych. Posiadamy wielką bazę wiedzy, której jedynie fragment udało nam się do tej pory udostępnić światu w serwisie Żywa Planeta.
Aktywny udział w zajęciach
Podczas zajęć dzieci i młodzież nie patrzą na prezentacje ani nie śledzą eksperymentów, ale stają się naukowcami, badając kolekcje cennych okazów i szukając naukowych odpowiedzi na pytania z nimi związane. Warsztaty uczą samodzielnego zdobywania informacji za pomocą podejścia indukcyjnego i narzędzi naukowca, a także pokazują, w jaki sposób należy pozyskiwać i krytycznie weryfikować wiedzę.
Edukacja przez zabawę
Aktywizujące metody nauczania; dzieci i młodzież samodzielnie zdobywają wiedzę za pomocą zabaw i eksperymentów oraz podejścia indukcyjnego.
Zgodne z podstawą programową
Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, korzystania z narzędzi badacza, kształcenie kompetencji kluczowych.
Unikalne okazy, materiały dodatkowe
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem unikalnych okazów skał, minerałów i skamieniałości, a także podstawowych narzędzi badacza. Dodatkowe materiały dla nauczycieli i opiekunów grup, dostępne na zamkniętej stronie www.